Rozvoj zájmů a potenciálu dítěte, jako cesta k úspěšné dospělosti.
Lektor: PaedDr. Vladimír Šik, Ph.D. - FUTURUM
Cíl: Podpořit rodičovské kompetence a jistotu účastníků při volbě přirozených nástrojů výchovy a metod jak vést „současné“ děti k dospělosti a samostatnosti (mít kompetence k samostatnému spokojenému životu). Pomoci jim pochopit odlišnosti současné generace od doby kdy vyrůstali sami. Nastínit možnosti rozvoje zájmů, podpory sebevědomí a tím i předcházení problémů s volbou budoucího povolání, obav z budoucnosti a neschopnosti se osamostatnit.
Rámcová náplň vzdělávání:
Dnešní dorůstající generace vykazují určité charakteristické znaky chování, které jsou jiné, než se kterými jsme se u dospívajících potkávali před třiceti a více lety. Ty vedou často ke konfliktům vzájemných očekávání a bezradnosti u vychovávajících, než se tito mladí lidé dokáží plně zařadit do dospělosti. Jak vést dítě k dospělosti, zodpovědnosti a samostatnosti. Specifika sociologické roviny současných generací, problémy vycházející z nejasných rozdílů v očekávání, jak si lépe navzájem rozumět a spolupracovat. Rozvoj klíčových kompetencí (znalosti, dovednosti, postoje) ve vztahu k budoucím životním rolím a zaměstnání pěstounského dítěte. Jak poznat na co má dítě talent a jak ho rozvíjet. Jak vést k dospělosti „jiné děti“ (děti s určitým omezením a naopak nadané děti). Příprava dítěte na osamostatňování a odchod dítěte z pěstounské péče. Jak růst a rozvíjet se spolu s pěstounským dítětem.
Moderní technologie v rodině, možnosti jejich využití a rizika II.
Anotace: Seminář navazuje na první část a je zaměřený na další posílení technické gramotnosti pěstounů v oblasti moderních audiovizuálních technologií.
Okruhy tématu: Druhá část semináře je zaměřena na osobní bezpečnost nás a našich dětí, dovednost jak zajistit informační technologie proti napadení viry, malwarem (jak pracovat s antivirovým sw), jak se bezpečně chovat a zorientovat na sociálních sítích a e-majlu. Jak bezpečně na internetu nakupovat, jak ochránit svá osobní data při nákupech na internetu, a v elektronickém bankovnictví a jak zde posílit zde své bezpečí. Jak ošetřit informační technologie v případě používání dětmi (např. Eset parental control), aby byl pro ně bezpečnýa další témata.
Seminář je svoji odbornou úrovní přizpůsoben na začátku zjištěným vstupním znalostem a potřebám pěstounů. Pěstouni si mohou s sebou přinést své tablety, notebooky a dotykové mobilní telefony pro podporu a pomoc při problémech s nimi. V semináři je ponechán prostor pro individuální dotazy a pomoc.
Duševní hygiena pěstounů jak zvládat zátěž a stres.
Anotace: Seminář je orientovaný na psychohygienu pěstounů - na dovednost efektivního zvládání stresových situací a zátěže vyplývající z rolí v rodině.
Okruhy tématu: otázky vztahující se k tématu stres, syndrom vyhoření, psychohygiena člověka, relaxační metody a jak s nimi pracovat pro vytváření vhodného pozitivního výchovného prostředí v pěstounské rodině. Dále jak se vyčerpání promítá do role pěstouna i člena rodiny a jak ji vnímají děti i partner. Metody jak zvyšovat individuální odolnost vůči nejrůznějším škodlivým vlivům, které se objevují v rodině a kontextovém prostředí (biologická rodina, škola, vrstevnické skupiny, společnost atd.).
Seminář nabídne účastníkům teoretický základ, diskusi a praktické ukázky relaxačních technik a metod pro zvýšení odolnosti vůči stresu. Další související témata dle konkrétních situačních požadavků účastníků. Předpokládá se aktivní účast přítomných, otevřené a vstřícné jednání.
Vyšší škola komunikace a vzájemného porozumění.
Anotace: Všichni umíme nějakým způsobem komunikovat. Výzkumy však ukazují, že neškolení laici tento potenciál využívají z méně než 50%. Seminář je zaměřen na praktické prohloubení dovednosti komunikace a jejího efektivního využívání.
Okruhy tématu: Složky verbální a neverbální složky komunikace, jejich čtení a využití, komunikace činy, lhaní a komunikace, dvojná vazba v komunikaci, techniky aktivního naslouchání. Specifika komunikace ve vztahu k různému věku dítěte. Komunikace a postižené dítě. Komunikace a SVPU. Jak si lépe porozumět, zpětná vazba v komunikaci, rodičovská prokletí v komunikaci, význam příběhů a pohádek pro lepší porozumění a další co se do semináře vejde..
Seminář je orientován spíše prakticky a s respektováním předchozích znalostí a úrovni účastníků.
Vývojové etapy v životě dítěte a jejich specifika z hlediska výchovy.
Anotace: Každý jedinec prochází ve svém vývoji určitými etapami, které jsou charakteristické specifickými projevy a potřebami. Znalost těchto obecných principů umožňuje často rodičům a pěstounům předcházet vzájemným konfliktům s dítětem, jeho traumatizaci a naopak umožňuje pochopení jeho vývoje a lepší podporovat a směrování.
Okruhy tématu: Současné moderní přístupy k periodizaci vývoje dítěte a jejich vliv na dnešní výchovu (Erickson, Freud, Vágnerová, Montessori). Pohled na jednotlivé vývojové etapy dítěte z pohledu fyziologie a psychologie. Hranice normality a patologie ve vývoji dítěte. Kognitivní a emocionální vývoj dítěte v jednotlivých vývojových obdobích. Vývoj dítěte ve vývojových etapách, jako výzva k rozvoji specifických schopností a dovedností.
Rizika pramenící ze smyslově a mentálně opožděného vývoje dítěte a jak s tím pracovat. Školní integrace, její hranice a příležitosti. Rozdíly v potřebách dítěte a pěstounů z pohledu vývojových etap. „Jiné dítě“ a práce s ním v jednotlivých vývojových obdobích. Zvládání projevů v období puberty a adolescence z hlediska cíle budoucího začlenění mladého člověka do společnosti a jeho plné socializace.
Jak zvládat emoce a pracovat s emoční inteligencí.
Anotace: Při výchově dítěte se často jak rodina, tak i škola více zaměřují na rozumovou složku osobnosti a sociální rovina stojí tak trochu stranou. Seminář je proto zaměřen právě na práci emoční a sociální inteligencí, s emocemi jako takovými, rozvojem empatie a prosociálního cítění, a to nejenom u dítěte.
Okruhy tématu: Vymezení pojmu emoce a city, emoční zkušenost, citové projevy a poruchy, emoce a duševní poruchy. Význam emoční inteligence a možnosti jejich rozvoje u dítěte. Pozitivní psychologie a její význam pro praktický život. Prvky podpory pozitivního myšlení v pěstounské rodině. Empatie a prosociálního cítění - jejich rozvoj. Složité situace a stavy u dítěte spojené s emocemi. Práce s agresí a agresivitou, laická diagnostika a oddělení účelového chování od psychiatrické roviny, zvládání a předcházení vypjatým emocionálním situacím.
Rozvoj dítěte generace Y a Z ve vztahu k budoucí dospělosti.
Anotace: Dnešní dorůstající generace vykazují určité charakteristické znaky chování, které jsou jiné, než se kterými jsme se u dospívajících potkávali před třiceti a více lety. Ty vedou často ke konfliktům vzájemných očekávání a bezradnosti u vychovávajících, než se tito mladí lidé dokáží plně zařadit do dospělosti
Okruhy tématu: Jak vést dítě k dospělosti, zodpovědnosti a samostatnosti. Specifika sociologické roviny generací X, Y, Z, problémy vycházející z nejasných rozdílů v očekávání, jak si lépe navzájem rozumět a spolupracovat. Rozvoj klíčových kompetencí (znalosti, dovednosti, postoje) ve vztahu k budoucím životním rolím a zaměstnání pěstounského dítěte. Jak poznat na co má dítě talent a jak ho rozvíjet. Jak vést k dospělosti „jiné děti“ (děti s určitým omezením a naopak nadané děti). Příprava dítěte na osamostatňování a odchod dítěte z pěstounské péče. Jak růst a rozvíjet se spolu s pěstounským dítětem.
Náročné životní situace v rodině a práce s nimi.
Anotace: Nějaké náročné a kritické životní situace se průběhu času objeví v každé rodině. V pěstounských rodinách má tento výskyt logicky statisticky vyšší četnost. To jestli se podobné situace vyvinou v rovinu krize a problém rodina již bez odborné pomoci nezvládneme, často závisí na předchozí informovanosti pěstounů jak je zvládat a řešit v latentní fázi.
Okruhy tématu: Náročné a kritické situace objevující se v rodině Jak pěstounskému dítěti přiměřeně věku a bezpečně sdělovat složité skutečnosti a fakta o jeho minulosti. Traumata a deprivace vycházející ze vztahu s biologickými rodiči. Práce s krizí a její zvládání v rámci možností pěstounské rodiny. Prevence a předcházení složitým životním událostem v životě dítěte. Začleňování odlišného dítěte do školního kolektivu a vrstevnických skupin. Podpora a budování sebevědomí u zdravého i deprivovaného dítěte. Práce se smrtí v okolí dítěte. Možnosti podpora a spolupráce s odborníky v rámci řešení složitých událostí v rodině.
Dítě, pěstouni a společný čas.
Anotace: Seminář řeší otázky, jak je důležité vytvářet v rodině společně trávený čas, jak ho efektivně trávit tak, aby podporoval rozvoj dětí a soudržnost rodiny a byl pro všechny příjemně naplněny.
Okruhy tématu: Jak vytvářet společný čas a motivovat k jeho využívání děti. Jak vlivem společných aktivit zůstat s dítětem dlouhodobém bezpečném a důvěrném kontaktu. Rituály v rodině, jejich vytváření a význam. Jak pracovat se společnými zážitky a využít je k posilování vztahu a řešení složitých výchovných situací. Aktivity vhodné vzhledem různým vývojovým obdobím a věku dítěte. Regulace současného fenoménu závislosti dětí na moderních technologiích a motivace k společným volnočasovým aktivitám rodiny. Psychologické hry a techniky umožňující lepší poznání dítěte, kooperaci a spolupráci, rozvoj specifických dovedností a postojů. Podíl volnočasových aktivit v rodině a zapojení dítěte do zájmových aktivit mimo ni.
Pěstounská rodina a škola.
Anotace: Seminář se zabývá problematikou spolupráce rodiny a prostředí školy, od fáze zápisu do školy (diagnostiky školní zralosti dítěte), až po utvoření dovedností vhodných pro budoucí povolání a samostatný život dítěte.
Okruhy tématu: jak otázky z oblasti problematiky vzdělávacího procesu (možnosti a hranice učení se s dítětem, řešení neprospěchu apod.), tak také oblast výchovy a potenciálních problémů (sociálně patologické jevy, šikana, záškoláctví, krádeže atd.). Alternativní školy (Montessori systém, Waldorfské školy, projektové vyučování atd.), vzděláváni doma, individuální plány, úlevy dětí s ADHD a SPVU. Současný stav a očekávaný vývoj inkluze v ČR. Možnosti vzdělávání pro děti s mentálním a smyslovým postižením. Spolupráce pěstounů s učiteli i dalšími odborníky na škole a PPP. Význam mimoškolních aktivit na další rozvoj dítěte.
Metody a zdroje použité při těchto seminářích:
Semináře jsou vedeny jako interaktivní dialog lektora a účastníků, reagující na jejich předchozí znalostní úroveň, zkušenosti a potřeby. Vždy je vítána i možnost, pracovat s aktuálními problémy a konkrétními příběhy pěstounů k danému tématu, případně jsou využívány příklady a modelové situace z bohaté praxe lektora. Semináře jsou dle možností a vzhledem ke konkrétním tématům podpořeny multimédiálními ukázkami a pohledy špičkových odborníků z praxe, dále psychologickými hrami a technikami. Účastníkům je doporučována odborná literatura a jiné zdroje k dalšímu možnému rozšíření znalostí. Často mohou na semináři získat některé zdroje či odborné podklady přímo od lektora v elektronické podobě.
Návrh vzdělávacích témat pro pěstouny a pěstounské rodiny na rok 2017.
Lektor: PaedDr. Vladimír Šik, Ph.D.
Spolupráce pěstounů s biologickou rodinou dítěte.
Anotace: Spolupráce s biologickými rodiči, představuje pro pěstouny i děti často řadu
specifických problémů a konfliktních situací. Semináři se zaměřuje na jejich na jejich rozbor a
hlavně možný postup a řešení.
Okruhy tématu: jak komunikovat s biologickými rodiči, jak připravit a chránit dítě před
traumatem se setkání s problematickým biologickým rodičem, hranice tlaku na dítě ke kontaktu
s biologickou rodinou, práce s traumatem dítěte z biologické rodiny, nastavování stejných
pravidel v pěstounské i biologické rodině, dítě v pubertě a biologická rodina, střídavý pobyt
dítěte v pěstounské a biologické rodině, možnosti podpory spolupráce s biologickou rodinou
odborníky (OSPOD, doprovázející organizace, psycholog, případová konference apod.), práce
s rozporuplným vztahem dítěte k biologickým rodičům a další.
Moderní technologie v rodině, možnosti jejich využití a rizika I.
Anotace: Seminář zaměřený na posílení technické (funkční) gramotnosti pěstounů v oblasti
moderních technologií. V praxi se často ukazuje, že se děti v rodinách daleko lépe orientují
v moderních technologiích a internetu, než dospělí. Vzniká tak situace, že dospělí na jednu
stranu nedokáží využívat širokou škálu možností těchto nástrojů moderní doby, ale na druhou
stranu ani předvídat a řešit reálná rizika pohybu na internetu a technického zabezpečení těchto
technologií.
Okruhy tématu: Seminář I. je zaměřen na praktické seznámení s nejnovějšími trendy v oblasti
moderních informačních technologií a jejich vývojem, na základní orientační instruktáže jak
bezpečně využívat jeho možnosti na internetu, jak bezpečně na síti pracovat.
Seminář je svoji odbornou úrovní vždy přizpůsoben na začátku zjištěným vstupním
znalostem a potřebám pěstounů. Pěstouni si mohou s sebou přinést své tablety, notebooky a
dotykové mobilní telefony pro podporu a pomoc při problémech s nimi. V semináři je ponechán
prostor pro individuální dotazy a pomoc.
Moderní technologie v rodině, možnosti jejich využití a rizika II.
Anotace: Seminář navazuje na první část a je zaměřený na další posílení technické gramotnosti
pěstounů v oblasti moderních audiovizuálních technologií.
Okruhy tématu: Druhá část semináře je zaměřena na osobní bezpečnost nás a našich dětí,
dovednost jak zajistit informační technologie proti napadení viry, malwarem (jak pracovat
s antivirovým sw), jak se bezpečně chovat a zorientovat na sociálních sítích a e-majlu. Jak
bezpečně na internetu nakupovat, jak ochránit svá osobní data při nákupech na internetu, a
v elektronickém bankovnictví a jak zde posílit zde své bezpečí. Jak ošetřit informační
technologie v případě používání dětmi (např. Eset parental control), aby byl pro ně bezpečnýa
další témata.
Seminář je svoji odbornou úrovní přizpůsoben na začátku zjištěným vstupním znalostem a
potřebám pěstounů. Pěstouni si mohou s sebou přinést své tablety, notebooky a dotykové
mobilní telefony pro podporu a pomoc při problémech s nimi. V semináři je ponechán prostor
pro individuální dotazy a pomoc. Duševní hygiena pěstounů jak zvládat zátěž a stres.
Anotace: Seminář je orientovaný na psychohygienu pěstounů - na dovednost efektivního
zvládání stresových situací a zátěže vyplývající z rolí v rodině.
Okruhy tématu: otázky vztahující se k tématu stres, syndrom vyhoření, psychohygiena
člověka, relaxační metody a jak s nimi pracovat pro vytváření vhodného pozitivního
výchovného prostředí v pěstounské rodině. Dále jak se vyčerpání promítá do role pěstouna i
člena rodiny a jak ji vnímají děti i partner. Metody jak zvyšovat individuální odolnost vůči
nejrůznějším škodlivým vlivům, které se objevují v rodině a kontextovém prostředí (biologická
rodina, škola, vrstevnické skupiny, společnost atd.).
Seminář nabídne účastníkům teoretický základ, diskusi a praktické ukázky relaxačních
technik a metod pro zvýšení odolnosti vůči stresu. Další související témata dle konkrétních
situačních požadavků účastníků. Předpokládá se aktivní účast přítomných, otevřené a vstřícné
jednání.
Vyšší škola komunikace a vzájemného porozumění
Anotace: Všichni umíme nějakým způsobem komunikovat. Výzkumy však ukazují, že
neškolení laici tento potenciál využívají z méně než 50%. Seminář je zaměřen na praktické
prohloubení dovednosti komunikace a jejího efektivního využívání.
Okruhy tématu: Složky verbální a neverbální složky komunikace, jejich čtení a využití,
komunikace činy, lhaní a komunikace, dvojná vazba v komunikaci, techniky aktivního
naslouchání. Specifika komunikace ve vztahu k různému věku dítěte. Komunikace a postižené
dítě. Komunikace a SVPU. Jak si lépe porozumět, zpětná vazba v komunikaci, rodičovská
prokletí v komunikaci, význam příběhů a pohádek pro lepší porozumění a další co se do
semináře vejde..
Seminář je orientován spíše prakticky a s respektováním předchozích znalostí a úrovni
účastníků.
Vývojové etapy v životě dítěte a jejich specifika z hlediska výchovy.
Anotace: Každý jedinec prochází ve svém vývoji určitými etapami, které jsou charakteristické
specifickými projevy a potřebami. Znalost těchto obecných principů umožňuje často rodičům
a pěstounům předcházet vzájemným konfliktům s dítětem, jeho traumatizaci a naopak
umožňuje pochopení jeho vývoje a lepší podporovat a směrování.
Okruhy tématu: Současné moderní přístupy k periodizaci vývoje dítěte a jejich vliv na dnešní
výchovu (Erickson, Freud, Vágnerová, Montessori). Pohled na jednotlivé vývojové etapy dítěte
z pohledu fyziologie a psychologie. Hranice normality a patologie ve vývoji dítěte. Kognitivní
a emocionální vývoj dítěte v jednotlivých vývojových obdobích. Vývoj dítěte ve
vývojových etapách, jako výzva k rozvoji specifických schopností a dovedností.
Rizika pramenící ze smyslově a mentálně opožděného vývoje dítěte a jak s tím pracovat. Školní
integrace, její hranice a příležitosti. Rozdíly v potřebách dítěte a pěstounů z pohledu
vývojových etap. „Jiné dítě“ a práce s ním v jednotlivých vývojových obdobích. Zvládání
projevů v období puberty a adolescence z hlediska cíle budoucího začlenění mladého člověka
do společnosti a jeho plné socializace.
Jak zvládat emoce a pracovat s emoční inteligencí.
Anotace: Při výchově dítěte se často jak rodina, tak i škola více zaměřují na rozumovou složku
osobnosti a sociální rovina stojí tak trochu stranou. Seminář je proto zaměřen právě na práci
emoční a sociální inteligencí, s emocemi jako takovými, rozvojem empatie a prosociálního
cítění, a to nejenom u dítěte.
Okruhy tématu: Vymezení pojmu emoce a city, emoční zkušenost, citové projevy a poruchy,
emoce a duševní poruchy. Význam emoční inteligence a možnosti jejich rozvoje u dítěte.
Pozitivní psychologie a její význam pro praktický život. Prvky podpory pozitivního myšlení
v pěstounské rodině. Empatie a prosociálního cítění - jejich rozvoj. Složité situace a stavy u
dítěte spojené s emocemi. Práce s agresí a agresivitou, laická diagnostika a oddělení účelového
chování od psychiatrické roviny, zvládání a předcházení vypjatým emocionálním situacím.
Rozvoj dítěte generace Y a Z ve vztahu k budoucímu povolání a dospělosti.
Anotace: Dnešní dorůstající generace vykazují určité charakteristické znaky chování, které
jsou jiné, než se kterými jsme se u dospívajících potkávali před třiceti a více lety. Ty vedou
často ke konfliktům vzájemných očekávání a bezradnosti u vychovávajících, než se tito mladí
lidé dokáží plně zařadit do dospělosti
Okruhy tématu: Jak vést dítě k dospělosti, zodpovědnosti a samostatnosti. Specifika
sociologické roviny generací X, Y, Z, problémy vycházející z nejasných rozdílů v očekávání,
jak si lépe navzájem rozumět a spolupracovat. Rozvoj klíčových kompetencí (znalosti,
dovednosti, postoje) ve vztahu k budoucím životním rolím a zaměstnání pěstounského dítěte.
Jak poznat na co má dítě talent a jak ho rozvíjet. Jak vést k dospělosti „jiné děti“ (děti s určitým
omezením a naopak nadané děti). Příprava dítěte na osamostatňování a odchod dítěte z
pěstounské péče. Jak růst a rozvíjet se spolu s pěstounským dítětem.
Náročné životní situace v rodině a práce s nimi.
Anotace: Nějaké náročné a kritické životní situace se průběhu času objeví v každé rodině.
V pěstounských rodinách má tento výskyt logicky statisticky vyšší četnost. To jestli se podobné
situace vyvinou v rovinu krize a problém rodina již bez odborné pomoci nezvládneme, často
závisí na předchozí informovanosti pěstounů jak je zvládat a řešit v latentní fázi.
Okruhy tématu: Náročné a kritické situace objevující se v rodině Jak pěstounskému dítěti
přiměřeně věku a bezpečně sdělovat složité skutečnosti a fakta o jeho minulosti. Traumata a
deprivace vycházející ze vztahu s biologickými rodiči. Práce s krizí a její zvládání v rámci
možností pěstounské rodiny. Prevence a předcházení složitým životním událostem v životě
dítěte. Začleňování odlišného dítěte do školního kolektivu a vrstevnických skupin. Podpora a
budování sebevědomí u zdravého i deprivovaného dítěte. Práce se smrtí v okolí dítěte. Možnosti
podpora a spolupráce s odborníky v rámci řešení složitých událostí v rodině.
Dítě, pěstouni a společný čas
Anotace: Seminář řeší otázky, jak je důležité vytvářet v rodině společně trávený čas, jak ho
efektivně trávit tak, aby podporoval rozvoj dětí a soudržnost rodiny a byl pro všechny příjemně
naplněny.
Okruhy tématu: Jak vytvářet společný čas a motivovat k jeho využívání děti. Jak vlivem
společných aktivit zůstat s dítětem dlouhodobém bezpečném a důvěrném kontaktu. Rituály v rodině, jejich vytváření a význam. Jak pracovat se společnými zážitky a využít je k posilování
vztahu a řešení složitých výchovných situací. Aktivity vhodné vzhledem různým vývojovým
obdobím a věku dítěte. Regulace současného fenoménu závislosti dětí na moderních
technologiích a motivace k společným volnočasovým aktivitám rodiny. Psychologické hry a
techniky umožňující lepší poznání dítěte, kooperaci a spolupráci, rozvoj specifických
dovedností a postojů. Podíl volnočasových aktivit v rodině a zapojení dítěte do zájmových
aktivit mimo ni.
Pěstounská rodina a škola.
Anotace: Seminář se zabývá problematikou spolupráce rodiny a prostředí školy, od fáze zápisu
do školy (diagnostiky školní zralosti dítěte), až po utvoření dovedností vhodných pro budoucí
povolání a samostatný život dítěte.
Okruhy tématu: jak otázky z oblasti problematiky vzdělávacího procesu (možnosti a hranice
učení se s dítětem, řešení neprospěchu apod.), tak také oblast výchovy a potenciálních problémů
(sociálně patologické jevy, šikana, záškoláctví, krádeže atd.). Alternativní školy (Montessori
systém, Waldorfské školy, projektové vyučování atd.), vzděláváni doma, individuální plány,
úlevy dětí s ADHD a SPVU. Současný stav a očekávaný vývoj inkluze v ČR. Možnosti
vzdělávání pro děti s mentálním a smyslovým postižením. Spolupráce pěstounů s učiteli i
dalšími odborníky na škole a PPP. Význam mimoškolních aktivit na další rozvoj dítěte.
Metody a zdroje použité při těchto seminářích: Semináře jsou vedeny jako interaktivní
dialog lektora a účastníků, reagující na jejich předchozí znalostní úroveň, zkušenosti a potřeby.
Vždy je vítána i možnost, pracovat s aktuálními problémy a konkrétními příběhy pěstounů
k danému tématu, případně jsou využívány příklady a modelové situace z bohaté praxe lektora.
Semináře jsou dle možností a vzhledem ke konkrétním tématům podpořeny multimédiálními
ukázkami a pohledy špičkových odborníků z praxe, dále psychologickými hrami a technikami.
Účastníkům je doporučována odborná literatura a jiné zdroje k dalšímu možnému rozšíření
znalostí. Často mohou na semináři získat některé zdroje či odborné podklady přímo od lektora
v elektronické podobě.