Příklady anotací vzdělávacích témat pro pěstouny

Rozvoj zájmů a potenciálu dítěte, jako cesta k úspěšné dospělosti.

Lektor: PaedDr. Vladimír Šik, Ph.D. - FUTURUM

Cíl: Podpořit rodičovské kompetence a jistotu účastníků při volbě přirozených nástrojů výchovy a metod jak vést „současné“ děti k dospělosti a samostatnosti (mít kompetence k samostatnému spokojenému životu). Pomoci jim  pochopit odlišnosti současné generace od doby kdy vyrůstali sami. Nastínit možnosti rozvoje zájmů, podpory sebevědomí a tím i předcházení problémů s volbou budoucího povolání, obav z budoucnosti a neschopnosti se osamostatnit.

Rámcová náplň vzdělávání:

Dnešní dorůstající generace vykazují určité charakteristické znaky chování, které jsou jiné, než se kterými jsme se u dospívajících potkávali před třiceti a více lety. Ty vedou často ke konfliktům vzájemných očekávání a bezradnosti u vychovávajících, než se tito mladí lidé dokáží plně zařadit do dospělosti. Jak vést dítě k dospělosti, zodpovědnosti a samostatnosti. Specifika sociologické roviny současných generací, problémy vycházející z nejasných rozdílů v očekávání, jak si  lépe navzájem rozumět a spolupracovat. Rozvoj klíčových kompetencí (znalosti, dovednosti, postoje) ve vztahu k budoucím životním rolím a zaměstnání pěstounského dítěte. Jak poznat na co má dítě talent a jak ho rozvíjet. Jak vést k dospělosti „jiné děti“ (děti s určitým omezením a naopak nadané děti). Příprava dítěte na osamostatňování a odchod dítěte z pěstounské péče. Jak růst a rozvíjet se spolu s pěstounským dítětem. 

Moderní technologie v rodině, možnosti jejich využití a rizika II.

Anotace: Seminář navazuje na první část  a je zaměřený na další  posílení technické gramotnosti pěstounů v oblasti moderních audiovizuálních technologií.

Okruhy tématu: Druhá část semináře je zaměřena na osobní bezpečnost nás a našich dětí, dovednost jak zajistit informační technologie proti napadení viry, malwarem (jak pracovat s antivirovým sw), jak se bezpečně chovat a zorientovat na sociálních sítích a e-majlu. Jak bezpečně na internetu nakupovat, jak ochránit svá osobní data při nákupech na internetu, a v elektronickém bankovnictví a jak zde posílit zde své bezpečí. Jak ošetřit informační technologie v případě používání dětmi (např. Eset parental control), aby byl pro ně bezpečnýa další témata.

Seminář je svoji odbornou úrovní přizpůsoben na začátku zjištěným vstupním znalostem a potřebám pěstounů. Pěstouni si mohou s sebou přinést své tablety, notebooky a dotykové mobilní telefony pro podporu a pomoc při problémech s nimi. V semináři je ponechán prostor pro individuální dotazy a pomoc.

Duševní hygiena pěstounů jak zvládat zátěž a stres.

Anotace: Seminář je orientovaný na psychohygienu pěstounů - na dovednost efektivního zvládání stresových situací a zátěže vyplývající z rolí v rodině.

Okruhy tématu:  otázky vztahující se k tématu stres, syndrom vyhoření, psychohygiena člověka, relaxační metody a jak s nimi pracovat pro vytváření vhodného pozitivního výchovného prostředí v pěstounské rodině. Dále jak se vyčerpání promítá do role pěstouna i člena rodiny a jak ji vnímají děti i partner. Metody jak zvyšovat individuální odolnost vůči nejrůznějším škodlivým vlivům, které se objevují v rodině a kontextovém prostředí (biologická rodina, škola, vrstevnické skupiny, společnost atd.).

Seminář nabídne účastníkům teoretický základ, diskusi a  praktické ukázky relaxačních technik a metod pro zvýšení odolnosti vůči stresu. Další související témata dle konkrétních situačních požadavků účastníků. Předpokládá se aktivní účast přítomných, otevřené a vstřícné jednání.

Vyšší škola komunikace a vzájemného porozumění.

Anotace: Všichni umíme nějakým způsobem komunikovat. Výzkumy však ukazují, že neškolení laici tento potenciál využívají z  méně než 50%. Seminář je zaměřen na praktické prohloubení dovednosti komunikace a jejího efektivního využívání.

Okruhy tématu: Složky verbální a neverbální složky komunikace, jejich čtení a využití, komunikace činy, lhaní a komunikace, dvojná vazba v komunikaci, techniky aktivního naslouchání. Specifika komunikace ve vztahu k různému věku dítěte. Komunikace a postižené dítě. Komunikace a SVPU. Jak si lépe porozumět, zpětná vazba v komunikaci, rodičovská prokletí v komunikaci, význam příběhů a pohádek pro lepší porozumění a další co se do semináře vejde..

Seminář je orientován spíše prakticky a s respektováním předchozích znalostí a úrovni účastníků.

Vývojové etapy v životě dítěte a jejich specifika z hlediska výchovy.

Anotace: Každý jedinec prochází ve svém vývoji určitými etapami, které jsou charakteristické specifickými projevy a potřebami. Znalost těchto obecných principů umožňuje často rodičům a pěstounům předcházet vzájemným konfliktům s dítětem, jeho traumatizaci a naopak umožňuje pochopení jeho vývoje a lepší podporovat a směrování.

Okruhy tématu: Současné moderní přístupy k periodizaci vývoje dítěte a jejich vliv na dnešní výchovu (Erickson, Freud, Vágnerová, Montessori). Pohled na jednotlivé vývojové etapy dítěte z pohledu fyziologie a psychologie. Hranice normality a patologie ve vývoji dítěte. Kognitivní a emocionální vývoj dítěte v jednotlivých vývojových obdobích. Vývoj dítěte ve vývojových etapách, jako výzva k rozvoji specifických schopností a dovedností.

Rizika pramenící ze smyslově a mentálně opožděného vývoje dítěte a jak s tím pracovat. Školní integrace, její hranice a příležitosti. Rozdíly v potřebách dítěte a pěstounů z pohledu vývojových etap. „Jiné dítě“ a práce s ním v jednotlivých vývojových obdobích. Zvládání projevů v období puberty a adolescence z hlediska cíle budoucího začlenění mladého člověka do společnosti a jeho plné socializace.

Jak zvládat emoce a pracovat s emoční inteligencí.

Anotace:  Při výchově dítěte se často jak rodina, tak i škola více zaměřují na rozumovou složku osobnosti a sociální rovina stojí tak trochu stranou. Seminář je proto zaměřen právě na práci emoční a sociální inteligencí, s emocemi jako takovými, rozvojem empatie a prosociálního cítění,  a to nejenom u dítěte.

Okruhy tématu: Vymezení pojmu emoce a city, emoční zkušenost, citové projevy a poruchy, emoce a duševní poruchy. Význam emoční inteligence a možnosti jejich rozvoje u dítěte. Pozitivní psychologie a její význam pro praktický život.  Prvky podpory pozitivního myšlení v pěstounské rodině. Empatie a prosociálního cítění - jejich rozvoj. Složité situace a stavy u dítěte spojené s emocemi. Práce s agresí a agresivitou, laická diagnostika a oddělení účelového chování  od psychiatrické roviny, zvládání a předcházení vypjatým emocionálním situacím. 

Rozvoj dítěte generace  Y a Z ve vztahu k budoucí dospělosti.

Anotace:  Dnešní dorůstající generace vykazují určité charakteristické znaky chování, které jsou jiné, než se kterými jsme se u dospívajících potkávali před třiceti a více lety. Ty vedou často ke konfliktům vzájemných očekávání a bezradnosti u vychovávajících, než se tito mladí lidé dokáží plně zařadit do dospělosti

Okruhy tématu: Jak vést dítě k dospělosti, zodpovědnosti a samostatnosti. Specifika sociologické roviny generací X, Y, Z, problémy vycházející z nejasných rozdílů v očekávání, jak si  lépe navzájem rozumět a spolupracovat. Rozvoj klíčových kompetencí (znalosti, dovednosti, postoje) ve vztahu k budoucím životním rolím a zaměstnání pěstounského dítěte. Jak poznat na co má dítě talent a jak ho rozvíjet. Jak vést k dospělosti „jiné děti“ (děti s určitým omezením a naopak nadané děti). Příprava dítěte na osamostatňování a odchod dítěte z pěstounské péče. Jak růst a rozvíjet se spolu s pěstounským dítětem.  

Náročné životní situace v rodině a práce s nimi.

Anotace: Nějaké náročné a kritické životní situace se průběhu času objeví v každé rodině. V pěstounských rodinách má tento výskyt logicky statisticky vyšší četnost. To jestli se podobné situace vyvinou v rovinu krize a problém rodina již bez odborné pomoci nezvládneme, často závisí na předchozí informovanosti pěstounů jak je zvládat a řešit v latentní fázi.

Okruhy tématu: Náročné a kritické situace objevující se v rodině Jak pěstounskému dítěti přiměřeně věku a bezpečně sdělovat složité skutečnosti a fakta o jeho minulosti. Traumata a deprivace vycházející ze vztahu s biologickými rodiči. Práce s krizí a její zvládání v rámci možností pěstounské rodiny. Prevence a předcházení složitým životním událostem v životě dítěte.  Začleňování odlišného dítěte do školního kolektivu a vrstevnických skupin. Podpora a budování sebevědomí u zdravého i deprivovaného dítěte. Práce se smrtí v okolí dítěte. Možnosti podpora a spolupráce s odborníky v rámci řešení složitých událostí v rodině.   

Dítě, pěstouni a společný čas.

Anotace:  Seminář řeší otázky, jak je důležité vytvářet v rodině společně trávený čas, jak ho efektivně trávit tak, aby podporoval rozvoj dětí a soudržnost rodiny a byl pro všechny příjemně naplněny.

Okruhy tématu: Jak vytvářet společný čas a motivovat k jeho využívání děti. Jak vlivem společných aktivit zůstat s dítětem dlouhodobém bezpečném a důvěrném kontaktu. Rituály v rodině, jejich vytváření a  význam. Jak pracovat se společnými zážitky a využít je k posilování vztahu a řešení složitých výchovných situací. Aktivity vhodné vzhledem různým vývojovým obdobím a věku dítěte. Regulace současného fenoménu závislosti dětí na moderních technologiích a motivace k  společným volnočasovým aktivitám rodiny. Psychologické hry a techniky umožňující lepší poznání dítěte, kooperaci a spolupráci, rozvoj specifických dovedností a postojů. Podíl volnočasových aktivit v rodině a zapojení dítěte do zájmových aktivit mimo ni.

Pěstounská rodina a škola. 

Anotace: Seminář se zabývá problematikou spolupráce rodiny a prostředí školy, od fáze zápisu do školy (diagnostiky školní zralosti dítěte), až po utvoření dovedností vhodných pro budoucí povolání a samostatný život dítěte. 

Okruhy tématu: jak otázky z oblasti problematiky vzdělávacího procesu (možnosti a hranice učení se s dítětem, řešení neprospěchu apod.), tak také oblast výchovy a potenciálních problémů (sociálně patologické jevy, šikana, záškoláctví, krádeže atd.). Alternativní školy (Montessori systém, Waldorfské školy, projektové vyučování atd.), vzděláváni doma, individuální plány, úlevy dětí s ADHD a SPVU. Současný stav a očekávaný vývoj inkluze v ČR. Možnosti vzdělávání pro děti s mentálním a smyslovým postižením. Spolupráce pěstounů s učiteli i dalšími odborníky na škole a PPP. Význam mimoškolních aktivit na další rozvoj dítěte.

 

 Metody a zdroje použité při těchto seminářích

Semináře jsou vedeny jako interaktivní dialog lektora a účastníků, reagující na jejich předchozí znalostní úroveň, zkušenosti a potřeby. Vždy je vítána i možnost, pracovat s aktuálními problémy a konkrétními příběhy pěstounů k danému tématu, případně jsou využívány příklady a modelové situace z bohaté praxe lektora. Semináře jsou dle možností a vzhledem ke konkrétním tématům podpořeny multimédiálními ukázkami a pohledy špičkových odborníků z praxe, dále  psychologickými hrami a technikami.  Účastníkům je doporučována odborná literatura a jiné zdroje k dalšímu možnému rozšíření znalostí. Často mohou na semináři získat některé zdroje či odborné podklady přímo od lektora v elektronické podobě.

  Návrh vzdělávacích témat pro pěstouny a pěstounské rodiny  na rok 2017. 
Lektor: PaedDr. Vladimír Šik, Ph.D.  
 
Spolupráce pěstounů s biologickou rodinou dítěte. 
Anotace:  Spolupráce  s biologickými  rodiči,  představuje  pro  pěstouny  i  děti  často  řadu 
specifických problémů a konfliktních situací. Semináři se zaměřuje na jejich na jejich rozbor a 
hlavně možný postup a řešení.  
Okruhy  tématu:  jak  komunikovat  s biologickými  rodiči,  jak  připravit  a  chránit  dítě  před 
traumatem se setkání s problematickým biologickým rodičem, hranice tlaku na dítě ke kontaktu 
s biologickou  rodinou,  práce  s traumatem  dítěte  z biologické  rodiny,  nastavování  stejných 
pravidel v pěstounské i biologické rodině, dítě v pubertě a biologická rodina, střídavý pobyt 
dítěte v pěstounské a biologické rodině, možnosti podpory spolupráce s biologickou rodinou 
odborníky (OSPOD, doprovázející organizace, psycholog, případová konference apod.), práce 
s rozporuplným vztahem dítěte k biologickým rodičům a další.  
 
Moderní technologie v rodině, možnosti jejich využití a rizika I. 
Anotace: Seminář zaměřený na posílení technické (funkční) gramotnosti pěstounů v oblasti 
moderních technologií. V praxi se často ukazuje, že se děti v rodinách daleko lépe orientují 
v moderních technologiích a internetu, než dospělí. Vzniká tak situace, že dospělí na jednu 
stranu nedokáží využívat širokou škálu možností těchto nástrojů moderní doby, ale na druhou 
stranu ani předvídat a řešit reálná rizika pohybu na internetu a technického zabezpečení těchto 
technologií.  
Okruhy tématu:  Seminář I. je zaměřen na praktické seznámení s nejnovějšími trendy v oblasti 
moderních informačních technologií a jejich vývojem, na základní orientační instruktáže jak 
bezpečně využívat jeho možnosti na internetu, jak bezpečně na síti pracovat.  
Seminář  je  svoji  odbornou  úrovní  vždy  přizpůsoben  na  začátku  zjištěným  vstupním 
znalostem a potřebám pěstounů. Pěstouni si mohou s sebou přinést své tablety, notebooky a 
dotykové mobilní telefony pro podporu a pomoc při problémech s nimi. V semináři je ponechán 
prostor pro individuální dotazy a pomoc. 
 
Moderní technologie v rodině, možnosti jejich využití a rizika II. 
Anotace: Seminář navazuje na první část  a je zaměřený na další  posílení technické gramotnosti 
pěstounů v oblasti moderních audiovizuálních technologií.  
Okruhy tématu: Druhá část semináře je zaměřena na osobní bezpečnost nás a našich dětí, 
dovednost  jak  zajistit  informační  technologie  proti  napadení  viry,  malwarem  (jak  pracovat 
s antivirovým sw), jak se bezpečně chovat  a zorientovat na sociálních sítích a e-majlu. Jak 
bezpečně na internetu nakupovat, jak ochránit svá osobní data při nákupech na internetu, a 
v elektronickém  bankovnictví  a  jak  zde  posílit  zde  své  bezpečí.  Jak  ošetřit  informační 
technologie v případě používání dětmi (např. Eset parental control), aby byl pro ně bezpečnýa 
další témata. 
Seminář je svoji odbornou úrovní přizpůsoben na začátku zjištěným vstupním znalostem a 
potřebám  pěstounů.  Pěstouni  si  mohou  s sebou  přinést  své  tablety,  notebooky  a  dotykové 
mobilní telefony pro podporu a pomoc při problémech s nimi. V semináři je ponechán prostor 
pro individuální dotazy a pomoc. Duševní hygiena pěstounů jak zvládat zátěž a stres. 
Anotace:  Seminář  je  orientovaný  na  psychohygienu  pěstounů  -  na  dovednost  efektivního 
zvládání stresových situací a zátěže vyplývající z rolí v rodině.  
Okruhy  tématu:    otázky  vztahující  se  k  tématu  stres,  syndrom  vyhoření,  psychohygiena 
člověka,  relaxační  metody  a  jak  s nimi  pracovat  pro  vytváření  vhodného  pozitivního 
výchovného prostředí v pěstounské rodině. Dále jak se vyčerpání promítá do role pěstouna i 
člena rodiny a jak ji vnímají děti i partner. Metody jak zvyšovat individuální odolnost vůči 
nejrůznějším škodlivým vlivům, které se objevují v rodině a kontextovém prostředí (biologická 
rodina, škola, vrstevnické skupiny, společnost atd.).  
Seminář  nabídne  účastníkům  teoretický  základ,  diskusi  a    praktické  ukázky  relaxačních 
technik a metod pro zvýšení odolnosti vůči stresu. Další související  témata dle konkrétních 
situačních požadavků účastníků. Předpokládá se aktivní účast přítomných, otevřené a vstřícné 
jednání. 
 
Vyšší škola komunikace a vzájemného porozumění 
Anotace:  Všichni  umíme  nějakým  způsobem  komunikovat.  Výzkumy  však  ukazují,  že 
neškolení laici tento potenciál využívají z  méně než 50%. Seminář je zaměřen na praktické 
prohloubení dovednosti komunikace a jejího efektivního využívání.  
Okruhy  tématu:  Složky  verbální  a  neverbální  složky  komunikace,  jejich  čtení  a  využití, 
komunikace  činy,  lhaní  a  komunikace,  dvojná  vazba  v komunikaci,  techniky  aktivního 
naslouchání. Specifika komunikace ve vztahu k různému věku dítěte. Komunikace a postižené 
dítě.  Komunikace  a  SVPU.  Jak  si  lépe  porozumět,  zpětná  vazba  v komunikaci,  rodičovská 
prokletí  v komunikaci,  význam  příběhů  a  pohádek  pro  lepší  porozumění  a  další  co  se  do 
semináře vejde..  
Seminář  je  orientován  spíše  prakticky  a  s respektováním  předchozích  znalostí  a  úrovni 
účastníků. 
 
Vývojové etapy v životě dítěte a jejich specifika z hlediska výchovy. 
Anotace: Každý jedinec prochází ve svém vývoji určitými etapami, které jsou charakteristické 
specifickými projevy a potřebami. Znalost těchto obecných principů umožňuje často rodičům 
a  pěstounům  předcházet  vzájemným  konfliktům  s  dítětem,  jeho  traumatizaci  a  naopak 
umožňuje pochopení jeho vývoje a lepší podporovat a směrování. 
Okruhy tématu: Současné moderní přístupy k periodizaci vývoje dítěte a jejich vliv na dnešní 
výchovu (Erickson, Freud, Vágnerová, Montessori). Pohled na jednotlivé vývojové etapy dítěte 
z pohledu fyziologie a psychologie. Hranice normality a patologie ve vývoji dítěte. Kognitivní 
a  emocionální  vývoj  dítěte  v jednotlivých  vývojových  obdobích.  Vývoj  dítěte  ve 
vývojových etapách, jako výzva k rozvoji specifických schopností a dovedností.  
Rizika pramenící ze smyslově a mentálně opožděného vývoje dítěte a jak s tím pracovat. Školní 
integrace,  její  hranice  a  příležitosti.  Rozdíly  v  potřebách  dítěte  a  pěstounů  z pohledu 
vývojových  etap.  „Jiné  dítě“  a  práce  s ním  v jednotlivých  vývojových  obdobích.  Zvládání 
projevů v období puberty a adolescence z hlediska cíle budoucího začlenění mladého člověka 
do společnosti a jeho plné socializace.  
 
 Jak zvládat emoce a pracovat s emoční inteligencí. 
Anotace:  Při výchově dítěte se často jak rodina, tak i škola více zaměřují na rozumovou složku 
osobnosti a sociální rovina stojí tak trochu stranou. Seminář je proto zaměřen právě na práci 
emoční a  sociální  inteligencí,  s emocemi  jako takovými,  rozvojem  empatie  a  prosociálního 
cítění,  a to nejenom u dítěte.  
Okruhy tématu: Vymezení pojmu emoce a city, emoční zkušenost, citové projevy a poruchy, 
emoce  a  duševní  poruchy.  Význam  emoční  inteligence  a  možnosti  jejich  rozvoje  u  dítěte. 
Pozitivní psychologie a její význam pro praktický život.  Prvky podpory pozitivního myšlení 
v pěstounské rodině. Empatie a prosociálního cítění - jejich rozvoj. Složité situace a stavy u 
dítěte spojené s emocemi. Práce s agresí a agresivitou, laická diagnostika a oddělení účelového 
chování  od psychiatrické roviny, zvládání a předcházení vypjatým emocionálním situacím.   
 
Rozvoj dítěte generace  Y a Z ve vztahu k budoucímu povolání a dospělosti. 
Anotace:  Dnešní dorůstající generace vykazují určité charakteristické znaky chování, které 
jsou jiné, než se kterými jsme se u dospívajících potkávali před třiceti a více lety. Ty vedou 
často ke konfliktům vzájemných očekávání a bezradnosti u vychovávajících, než se tito mladí 
lidé dokáží plně zařadit do dospělosti 
Okruhy  tématu:  Jak  vést  dítě  k dospělosti,  zodpovědnosti  a  samostatnosti.  Specifika 
sociologické roviny generací X, Y, Z, problémy vycházející z nejasných rozdílů v očekávání, 
jak  si    lépe  navzájem  rozumět  a  spolupracovat.  Rozvoj  klíčových  kompetencí  (znalosti, 
dovednosti, postoje) ve vztahu k budoucím životním rolím a zaměstnání pěstounského dítěte. 
Jak poznat na co má dítě talent a jak ho rozvíjet. Jak vést k dospělosti „jiné děti“ (děti s určitým 
omezením  a  naopak  nadané  děti).  Příprava  dítěte  na  osamostatňování  a  odchod  dítěte  z 
pěstounské péče. Jak růst a rozvíjet se spolu s pěstounským dítětem.    
 
Náročné životní situace v rodině a práce s nimi. 
Anotace: Nějaké náročné a kritické  životní  situace  se průběhu času  objeví  v každé  rodině. 
V pěstounských rodinách má tento výskyt logicky statisticky vyšší četnost. To jestli se podobné 
situace vyvinou v rovinu krize a problém rodina již bez odborné pomoci nezvládneme, často 
závisí na předchozí informovanosti pěstounů jak je zvládat a řešit v latentní fázi.  
Okruhy tématu: Náročné a kritické situace objevující se v rodině Jak pěstounskému dítěti 
přiměřeně věku a bezpečně sdělovat složité skutečnosti a fakta o jeho minulosti. Traumata a 
deprivace  vycházející  ze  vztahu  s biologickými  rodiči.  Práce  s krizí  a  její  zvládání  v rámci 
možností  pěstounské  rodiny.  Prevence  a  předcházení  složitým  životním  událostem  v životě 
dítěte.  Začleňování odlišného dítěte do školního kolektivu a vrstevnických skupin. Podpora a 
budování sebevědomí u zdravého i deprivovaného dítěte. Práce se smrtí v okolí dítěte. Možnosti 
podpora a spolupráce s odborníky v rámci řešení složitých událostí v rodině.   
 
Dítě, pěstouni a společný čas 
Anotace:  Seminář řeší otázky, jak je důležité vytvářet v rodině společně trávený čas, jak ho 
efektivně trávit tak, aby podporoval rozvoj dětí a soudržnost rodiny a byl pro všechny příjemně 
naplněny.  
Okruhy  tématu:  Jak  vytvářet  společný  čas  a  motivovat  k jeho  využívání  děti.  Jak  vlivem 
společných  aktivit  zůstat  s dítětem  dlouhodobém  bezpečném  a  důvěrném  kontaktu.  Rituály v rodině, jejich vytváření a  význam. Jak pracovat se společnými zážitky a využít je k posilování 
vztahu a řešení složitých výchovných situací. Aktivity vhodné vzhledem různým vývojovým 
obdobím  a  věku  dítěte.  Regulace  současného  fenoménu  závislosti  dětí  na  moderních 
technologiích a motivace k  společným volnočasovým aktivitám rodiny. Psychologické hry a 
techniky  umožňující  lepší  poznání  dítěte,  kooperaci  a  spolupráci,  rozvoj  specifických 
dovedností  a  postojů.  Podíl  volnočasových  aktivit  v rodině  a  zapojení dítěte  do  zájmových 
aktivit mimo ni. 
 
Pěstounská rodina a škola.   
Anotace: Seminář se zabývá problematikou spolupráce rodiny a prostředí školy, od fáze zápisu 
do školy (diagnostiky školní zralosti dítěte), až po utvoření dovedností vhodných pro budoucí 
povolání a samostatný život dítěte.   
Okruhy tématu: jak otázky z oblasti problematiky vzdělávacího procesu (možnosti a hranice 
učení se s dítětem, řešení neprospěchu apod.), tak také oblast výchovy a potenciálních problémů 
(sociálně patologické jevy, šikana, záškoláctví, krádeže atd.). Alternativní školy (Montessori 
systém, Waldorfské školy, projektové vyučování atd.), vzděláváni doma, individuální plány, 
úlevy  dětí  s ADHD  a  SPVU.  Současný  stav  a  očekávaný  vývoj  inkluze  v ČR.  Možnosti 
vzdělávání  pro  děti  s mentálním  a  smyslovým postižením.  Spolupráce  pěstounů  s učiteli  i 
dalšími odborníky na škole a PPP. Význam mimoškolních aktivit na další rozvoj dítěte. 
 
 
Metody  a  zdroje  použité  při  těchto  seminářích:  Semináře  jsou  vedeny  jako  interaktivní 
dialog lektora a účastníků, reagující na jejich předchozí znalostní úroveň, zkušenosti a potřeby. 
Vždy  je  vítána  i  možnost,  pracovat  s aktuálními  problémy  a  konkrétními  příběhy  pěstounů 
k danému tématu, případně jsou využívány příklady a modelové situace z bohaté praxe lektora. 
Semináře jsou dle možností a vzhledem ke konkrétním tématům podpořeny multimédiálními 
ukázkami a pohledy špičkových odborníků z praxe, dále  psychologickými hrami a technikami.  
Účastníkům  je doporučována  odborná  literatura  a  jiné  zdroje k dalšímu  možnému  rozšíření 
znalostí. Často mohou na semináři získat některé zdroje či odborné podklady přímo od lektora 
v elektronické podobě.